Umiddelbart I og II 2013 Acrylic on raw canvas 169 x 169

Umiddelbart I og II
2013
Acrylic on raw canvas
169 x 169

Installasjonsfoto fra duoutstilling

Installasjonsfoto fra duoutstilling

Nå/Now 2013 Acrylic on raw canvas 130 x 110 cm Collection Christen Sveaas’ Kunststiftelse, Oslo

Nå/Now
2013
Acrylic on raw canvas
130 x 110 cm
Collection Christen Sveaas’ Kunststiftelse, Oslo


Downpour 2013 acrylic on raw canvas 169 x 130 cm

Downpour
2013
acrylic on raw canvas
169 x 130 cm

 

PASNING, samarbeidsprosjekt mellom Mona Orstad Hansen (maleri) og Geir Egil Bergjord (fotografi), Galleri Gann, 2013

Bruken av innside og utside er et kjent grep i kunsthistorien. I Geir Egil Bergjords fotografier, som er tatt ut gjennom vindu, er bakgrunn satt opp mot forgrunn. I Mona Orstad Hansens abstrakte malerier kan flere av strukturene oppfattes som vindu og gi en lignende opplevelse av forgrunn og bakgrunn. Orstad Hansen skaper bevisst en ubalanse i lagene med maling for å oppnå en interaksjon mellom elementene i billedflaten. I Bergjords fotografier oppstår interaksjonen mellom det som er fotografert; deler av interiør, bygninger og refleksjoner.

Bergjord viser et utvalg tidlige fotografier fra serien «Private utsikter» som for tiden vises på Stavanger kunstmuseum. Orstad Hansens malerier er laget i løpet av 2013 med tanke på denne utstillingen. Kunstnerene uttaler at selv om de arbeider innenfor to ulike medier, ser de sammenfallende elementer i hverandres uttrykk. Begge er opptatt av skape illusjonen av rom i den todimensjonale flaten. Ved å stille dem ut sammen, ønsker de å belyse likheter i måten de tenker og arbeider på.

Orstad Hansen har i sine nye arbeider vært ute etter et enklere uttrykk og har i prosessen forkastet mange påbegynte maleri. Et utvalg av disse har hun gitt til Bergjord som har «levd med dem» i noen uker og avfotografert lerretene under skiftende lysforhold, der lys og skygger har tilført dem et ekstra lag. Resultatet av dette samarbeidsprosjektet er en serie fotografi som vises i galleriets inngangsparti.

Tittelen «Pasning» refererer til lagspill. En pasning krever en avsender og en mottaker, og kan her forstås som et uttrykk for kunstnernes eget ønske om å spille på lag, eller som en invitasjon til publikum om å se det som kunstnerene ser.

(tekst fra utstilling)